Podolský most a most u Červené nad Vltavou ŽÁDNÉ VSTUPNÉ

Tipy kam na výlet v okrese Písek.

Výletník, cestovatel, turista - moderátor/ka: Jirka

Vaše hodnocení výletu Podolský most a železniční? (jako ve škole)

1 - super
0
Žádná hlasování
2 - bylo to fajn
0
Žádná hlasování
3 - dobrý je za tři
0
Žádná hlasování
4 - nic moc
0
Žádná hlasování
5 - "když to srovnám s výletem na Kokořín ... co je tady? Prd.“
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů: 0

Uživatelský avatar
Jirka
Administrátor fóra
O výletech: 389
Registrován: pon 17. črc 2017 8:45:50

Most Podolský most a most u Červené nad Vltavou ŽÁDNÉ VSTUPNÉ

Příspěvek od Jirka » pát 06. říj 2017 10:38:24

Dva mosty přes Vltavu blízko u sebe, jeden slouží pro automobilovou dopravu, druhý je železniční. Oba jsou velice zajímavé, zejména z technického pohledu.

Podolský most

V oblasti Podolska (Podolí I) oba břehy mezi řekou Vltavou spojuje jediný velký most, Podolský most. Dříve zde byl řetězový most, samozřejmě mnohem níže, než je současný nový most. Ten starý řetězový byl vybudovaný v roce 1848, v roce 1960 byl demontován a přesunut k obci Stádlec a stal se z něj Stádlecký most.

Proč byl vybudován nový most? Důvod byl jednoduchý, výstavba Orlické přehrady a také nárůst dopravy.

Nový Podolský most je dlouhý 510 metrů, je široký pouze 8,5 metru a je výšce cca 55-65 metrů nad řekou podle hladiny vody. Most nese několik oblouků, 6 polí je na pravém břehu a 2 pole na levém břehu. Trocha zajímavostí ze stavby, kdo by chtěl podobný most někdy někde stavět :-) budete potřebovat 1200 tun ocelové výztuže, cca 7000 tun cementu na výrobu cca 21000 tun betonu a cca 7000 kubických metrů dřeva. Výstavbu provedla firma Ing. B. Hlava za 26 mil. Kč v tehdejší měně (rok 1943).

Návrh mostu získal několik cen, například v Paříži v roce 1937 získal projekt Zlatou medaili a získal ocenění "Krásný most Evropy".

K mostu se dostanete snad, prostě přes něj pojedete nebo půjdete, je hlavní silnice z Písku do Tábora. Na písecké straně mostu je parkoviště, kde můžete nechat auto a jít se most podívat z blízké vyhlídky či se po něm projít.

Více historie a informací na Wikipedii.



Obrázek
Autor: cs:Wikipedista:Kokpit – [1], CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1619378

Obrázek
Autor: Cryoman (the reproduction?), the real author of the original photo unknown – Vlastní dílo, the real source unknown, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... d=27120418

Železniční most u Červené nad Vltavou

Na druhý most, ten železniční si budete muset zajet na jiné místo, do obce Červená nad Vltavou a tam sejít k řece či k mostu (po červené okolo osady Truhlařov).

Železniční most byl postaven v letech 1886 - 1889, je dlouhý 253 metrů a 68 metrů vysoký nad dnem řeky, nad hladinou cca 35 metrů, tedy další mamut přes řeku Vltavu. Váží 940 tun a obsahuje 329000 nýtů :-)

Most byl vyroben v rámci Českomoravské transverzálky firmou Pražská mostárna za tehdejších 510000 zlatých.



Obrázek
Autor: Vlastní dílo – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8836833

Obrázek
Autor: Jindřich Eckert – Scheufler Collection, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3710066



Zpět na „Tipy na výlety Písek a Písecko (Milevsko, Protivín, Mirovice, Kovářov, ...)“